Často se ptáte, proč je sjezdovka rozrytá, když se ráno ujela rolbou. Každá úprava probíhá po skončení provozu, aby se rozhrnuly boule a frézou se vykreslil manšestr. Když jsou podmínky optimální sníh tlakem frézy a svou vahou vytvoří platformu, která přes noc zpevní a ráno drží celistvá.

Pokud ale během noci sněží, musíme se rozhodovat, zda sjezdovku ujet znovu, nebo ponechat napadaný sníh volně zakrývat večerní práci. Pokud však musí stroje s ohledem na vrstvu sněhu vyjet, příčky pásů s frézou rozbijí spodní, již zatuhlou vrstvu a sjezdovka tak přichází o svou soudržnost. Proto se rychle tvoří boule a sníh se valí pod náporem lyží. Tomu ale žádný stroj nemůže zabránit, protože sníh rozemletý frézou je utlačen pouze silou frézy a nemá již do nájezdu lyžařů možnost pevného spojení.

 

POZOR – rolby používají navijáky a jejich lano je nataženo během úpravy přes sjezdové tratě. Pohyb po uzavření tratí je na sjezdovkách zakázán, ne proto, aby si večerní lyžař neužil manšestr, ale proto, že je to životu nebezpečné. Natažené lano nemusí být ve sněhu vidět a také při přiblížení rolby k hraně může vystřelit nahoru. V tahu je lano zatíženo 4 tunami a tato síla působí ve všech směrech.

Úprava sjezdovky za provozu není možná z důvodu bezpečnosti lyžařů. Řidič má omezený výhled, plnou hlavu práce se strojem a hlídáním provozních údajů na to, aby mohl pohotově reagovat na rušný provoz na zaplněné sjezdové trati. Vše obsahuje norma o provozu lyžařských středisek ČSN 01 8027.